Thursday, January 29, 2015

Mulakan

Assalamualaikum,

Macam mana nak mula ek?

Tak tau nak mula lagi ni?,

Nak buat ayat apa yer?

Let me start with a story.

    Suatu hari, cuti midsem dah mula, tapi , aku tak pulang kerumah dek kerana banyak lagi tak study .Tapi, disebabkan dah lama tak study, aku dah lupa, macam mana nak mula. Erm,  lepastu, mulalah aku buat benda lain,  tak memulakan langkah untuk buku langsung !
     Esoknya, aku rasa macam dah lambat, jadi aku pun bukak lecture notes, Paaap .... tido. Ok , ngantuk giler sejurus membaca satu page, dah kelihatan, banyak lagi aku perlu baca dan aku mula kelam kabut, nak elak tido lagi, nak buat short notes, nak paham, nak hafal. Tetiba aku rasa rugi dengan semalam, yang aku tak tahu macam mana nak mula. Patut aku mula lebih awal.
      Hah ! kan dah panjang dah aku menaip, tadi tak tau nak buat ayat ape konon. Ok , point aku kat sini adalah, mulakan langkah , selalu orang kasi alasan untuk tak buat sesuatu adalah tak minat, tak tahu dan macam-macam lagi . Tapi, cuba mula, pasti kau akan mengerti.
       Contoh, nak hafal surah, ok kita rasa macam panjangnya, malasnya nak hafal. Tapi cuba mulakan langkah, hafal ayat pertama, tengok maksud dia, lepastu insyaallah, kalau dah faham ayat pertama, pasti ayt kedua dan sterusnya menyusul.
      Contoh, haritu aku nak bersma my lovely kak min pdr .Kami nak ari responden untuk borang soal jawab di jalan TAR. Responden yang diperlukan adalah pekerja warga asing, memang susah sangat kami nak mulakan, hampir setengh jam jugak duduk tepi jalan, tak bat apa-apa sebab malu, takut n banyak lagi. Lepastu, kami sedar, kami perlu bangkit dan mulakan langkah, kami terus memberanikan diri pergi satu kedai kain ni, Alhamdulillah lepastu, dalam masa 10 minit.. dah habis questionare haha.
      Akhir kata, mulakah ok, jom mulakan... Tapi ingat, mengakhirkan pun penting jugak. Kbye, assalamualaikum.
      
Sekian
A.A

No comments:

Post a Comment