Sunday, August 10, 2014

Jangan Pandang rendah

Sedang aku jalan-jalan naik kete, aq lalu sebuah ladang getah, kelapa sawit dan hutan- hutan.

Tetiba aq teringat satu cerita, seorang perempuan yang kejam , melarang anak2 yatim jagaannya sekolah, untuk menoreh getah.lalu budak-budak tu menangis, sebab dyorg nk sekolah

Ok ... satu je point a aq, iaitu, perspektif masyarakat terhadap penoreh, peladang,..
Kebanyakkan masyarakat pandang rendah lat penoreh,peladang ,,etc

perspektif ni sudah diterapkan sejak kita sekolah, bahkan ibu bapa sendiri yg mengecopkan pekerjaan penoreh or peladang sebagai low class, cthnya: "ko blajarlah baik2 nak, jgn jadi macam mak ni..."

So, perspektif ini diterapkan sejak kita kecil, sebenarnya semua pekerjaan yg halal tu mulia, mengapa kita perlu bekerja dengan orang lain, kalau ayah kita ada kebun getah, kenapa kita perlu kerja dengan orang lain,kalau bapak kita ada dusun buah???

Sebab, kalau keje kat kebun or ladang tu...untuk orang bawah je??
owh tak mungkin, akhirnya, ladang ayah kita dijual kepada syarikat luar dan mereka usahakan ladang dan dapat pendapatan yang tetap. kita pula, dapat duit yang boleh hilang sekelip mata dan teruskan bekerja di bawah orang lain yang dianggap hogh class, tapi sebenarnya kita kuli yg dibayar gaji.

So, untuk bakal ibu bapa, memang betul suruh anak sekolah,at least tahu kira, baca, tapi jangan anggap semua budak nk sekolah, ada yang tak pandai langsung sekolah tapi dia pandai menoreh atau meniaga....tolonglah jangan terapkan perkataan "sekolah, belajar betul -betulbaru boleh berjaya, sebenarnya kita telah merakamkan satu perspektif yang belajar, berjaya,malas belajar,gagal.

Aku memang dah masuk u, tapi mak ayah aku belajar sampai spm je, skarang mereka jadi penoaga sate yang berjaya dan aku dapat jugak duduk rumah banglo, abang aku, sekarang kat giat mara bahagian elektrik, dapat kurangkan kos penyelengaraan elektrik kat rumah. aku ni, hmm baik dapat biasiswa, kalau tak, menyusahkan  bapak aku je belajar kat kl.

wallahualam,
berbalik pada yang satu, rezeki tu kerja Allah, bukan pelajaran yg tetapkan.
sekian

No comments:

Post a Comment